העץ היבש באמצע

העץ הענק, זה שמשכמו ומעלה, חזר והופיע בכתבי יזהר. לא רק האקליפטוס של הדוד משה ש“לא היה ﬠץ גבוה ממנו בﬠולם, ולא נמצא גזﬠ רחב ומוצק מגזעו. סמל למוצקות, סמל לשרשיות, וסמל לשאיפּה למרומים – הסמלים אשר "ביחד כולם ניכרתו יום אחד, ניכרתו בידי גמדים בעלי גרזנים ומשורים, שורשיו נעקרו, גיזﬠו נעקר, וצמרתו נﬠקרה והושלכו וסולקו עד לאדמה חלקה ומיושרת, שׂעליה נבנה השׁיכון הזה, הנה זה.” אלא בכלל יחידים ניפלים וחד פעמייםכבר אמרנו כי במקום ובזמן מוגדר כלשהו, לא נולדו שני באך, ולא יצרו שני בטהובן, ולא ציירו שני רמברנדטים ולא שני ולאסקזים. ושאם היו פרי המקום והזמן, למה לא גדלו שם יותר מאשר אחד – למה כל כוחו של הזמן והמקום לא הספיק כדי יותר מאחד, ומפﬠם אחת, ואין שני לו להמשילו ולהחבירו, בלי קבוצה להשתייך ובלי חבורה להתחבר ובלי ייחוס אבות ובלי שיוך לשייכים. ואם אומנם כך הוא – מה מוכח מזה? או, למה על קרקﬠ היﬠר צומחים באותו מדרון, מתחת אותה שמש ואותו גשם, שיחים וﬠצים רבים, ופתאום, בלי אתראה, מבין כולם פורץ לו אחד מתנשא, בלי קשר לכלום, ומרקיﬠ מצמרותיהם ומﬠלה – שﬠד לאופק הרחוק הוא סימן המקום, וﬠד לקצה הﬠולם הוא הכיוון”.”

ומול העץ הגדול מכולם שב ומופיע ביצירתו העץ הזקן, העץ שזמנו עבר, המתייבש, וקודם כל – המתייבש מבפניםמתוך חליפת פתקים עם בן־גוריון, על מועמדות יצחק בן־צבי לנשיאות המדינה (1952, יזהר בן 36): “איני מטיל ספק באף אחת מן המעלות החשובות אשר ציינת בעברו, אף לא ברצונך שאמנם כזה יהיה – אך אני רואה את האיש החי לפני, למעלה משלוש שנים, והנה נס־ליחו, והיה כעץ־יבש. ואם יש ממש במושג – "עובר־בטל" – הוא הגשמתו".

"העץ" כתב בפתיחה למאמר על מפא"י בדבר מן השביעי ביולי 1977, "מתייבש מן הלב ואל הקליפה. לבסוף נשארת הקליפה ומחזיקה את התוך שנותר, מפוקפק ומתפורר. יום אחד, תנועת־רוח או דחיפה, והכול קורס פתאום בלא־יאמן ונופל בנופלים, בחריקה נוראה ובהתמוטטות אדירים עד עפר – ונשאר ריק סביב, בלי העץ הגדול."

שנים רבות לאחר מכן, כשמלאו לו שמונים ואהבה חדשה – וצעירה – מילאה את לבו, הצביע יזהר אל ברוש שנשקף מחלון ביתו בכפר מישר, ואמר לאהובתו: "זה אני. ברוש יבש באמצע."

והנה, יום אחד, כבר בן 87, ט"ו בשבט והשקדיה פורחתוהוא יודע שעוד לא הכל נגמר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s