התמונות החדשות של לאה ניקל

אני מבקשׁ לדבר ﬠל כמה מתמונותיה החדשׁות של לאה ניקל, בתמונות אשר לא אשבﬠ מראותן, מהתפעל מיוֹפיין, מרב משמעותן, מן הﬠוצמה שׁבהן ומן הגדולה השופעת מהן.
אתה ﬠומד לפני כתמים וקווים וחללים ורואה את הסך־הכּל העשׁיר, סוף־סוף עשיר ולא דל המתפאר בדלותו, והציור פּונה אליך בדיּבורו של ציור שכל תכניו עושים נוכחות עזה, מבטך מוסיף ומשוטט בין הצרופיּם הנועזיּם לפּﬠמים והחרישיים לפﬠמים, ואתה רשאי לפרש, לסכם ולהבין בלבבך בלי הגבלה, והכל משׁתנה לעיניּך כל הזמן וגם עושה מה שנראה לך פתאום כדמויות וכצורות, כדרך שעושה אדם דמויות וצורות בעננים שלפני השקיעה, ואתה חופשי להתהלך מצד אל צד, ודמיון הציּיּרת מתמודד עם דמיּונך שלך, לעתים מתלכּדים לﬠיתיּם מתפרדים, אבל תמיד חוזר ההכרח המתוזמר היטב בכל תחומי המסגרת הנתונה.
כתם נמשׁך אל הקו המוכרח, וצבע מחפש את שקלולו ההכרחי, והכל זורם אל איזה הכרח שכאילו רק כך צריך להיות כאן ורק ככה תהיה התמונה הזאת שלמהּ, גם בלי להיּות סגּורה: התגועה החופשײה, וגם הטילטול שׂהיא מטלטלת את הצופּה
רק משאירים אותו פתוח יותר ונוכח יותר, ומתוך הנאה, בכל הדרמה שלפניו: תמונה ﬠשויה מחומרי ציּור בלבד. ולא בושׁה להודות אז כי היא תמונה יפּה. ויפּה אינה עוד מלה בזויה ואנכרוניסטית.

אין זה ציור מאותם הציורים החבוטים של היום, שרוצים להיות אמנות בּלי להיּות ציורים. שמצויריּם בידי אלה שעוד פיקאסו קראה להם בשﬠתו בשם "ﬠיוורים עס תיאוריות", מיני תמונות שיש בהן יותר מדי דברנות על פּני פחות מד ציור,
ושׁמתײמרות להיות אמנות פּוליטית כשהן מציגות ציּור רﬠ ﬠם פוליטיקה אינפנטילית, עשויה מקלישׁאות העיתוֹן של שלשׁום, אמנות של סיסמאות ושל כותרות משופשפות שגם נקראות כך "ללא כותרת” – ואילו הציור שׁל לאה ניקל אינו ציור פוליטי אלא הוא ציּור, ואינו ציור חברתי אלא הוא ציור, ואינוֹ איור שׂל "שׁיח" אידיאות אלא הוא ציור, אמיּרה שׁל ציור ﬠל ידי ציור בשׁביל להיות ציור, ולא עבודת שיּװק של רﬠיונות מתקדמים שממלאיּם את הז’ורנאליּם וקוֹבעים מה כעת הרלוונטי לציור, זה ציור שמבקש להיות ציור כדי לומר באמירת ציור מה שציור יודע לומר בדרכו ושאף אמירה אחרת, לא בדיבור ולא בסיפור ולא בשיר, לא תוכל לאמור במקומו את מה שהוא אומר כציור, כשׂהוא ציור טוב הרי אין מי שׁיאמר טוב יותר את ייחוד דברו.

עולם הציור של לאה ניקל הוא הסטודיו. המציאותּ והחײם ונסיבות הזמן גם אם אינם מתבטלים נשארים בחוץ. ומה שקורה בחוץ משתהה לפני שיעבור גלגולים ויגיﬠ פנימה אל התמונה מתורגם לציור. באופּן שזה גם ציור של היום וגם ציור בלתי
שיּיך מײדית לא לזמן ולא למקום ולא לאדמה ולא לוויכוחיּה. העולם הוא הסטודיו, והזמן הוא יום הﬠבודה על הציור, והאירועים שבחוץ הם כמו הרעש שבקונכייה שכל מה שקורה בחוץ נשמע בה המיה משלה. וכך חיה התמונה גם בתוך קורות זמנה, וגם פטורה וחופשייה מציווי האופנה של רבני האופנה ורבנותיה, ושל חצרות החסידים והחסידות.

כשתמונתה של לאה ניּקל לפניך אין היא אלא תמונה. ואין לה אף שליחות נוספת. תמונה מלאה תנופה ותנועה, מפתיעה ברﬠננות החיפוש אחרי הדברים שתמיד הם נאמרים ותמיד הם משתמטים ולא נתפשים לעולם. כך, שמיד כשנגמרת אחת
כבר מתחילה החדשה שאחריה, מנסה לתפוש מחדש את מה שעוד לא נתפּש ואולי גם לא ײתפש, וכּל הזמן שוב ומחדש יש בה התלקחות צבﬠים וכל הזמן יש בה עימותי כוחם של הצבﬠים, בניסיון חדש ובאמצאות ספונטניות, אבל תמיד באותה הצבעוניות שאינה מחקה את זו שבעולם אלא כנראה היא זו שמשתחררת מתוכה פנימה, מאיזה אזור אישי פנימי לא מוגדר, אזור בלתי שייך ישירות לכולם שישנו ונראה ונמצא בﬠולם, ושמשמעותו רק ניתנת עקיפות להשﬠרות, שיכולות להישאר גם בלתי מוכרעות, מפני שכל ההשﬠרות בטלות לעומת המראה העשיר שלפניך, ﬠשיר ולא יתבושש, בגדולת כתמי הצבעים, בחללים הריקים שביניהם ובשפע התוסס של זרימת הקווים, בשולײם וגם באמצע, ותמיד גם המריחות, החריטות הדקות והשרבוטים השובבים שנראים אולי כמין משחקי ילדים מכאן, אבל גם כמין חזון של התגלות מפתיעה מכאן – באופן שכתמי צבע נקי וצבע מעורבב, מתﬠלסיּם להם פה גלוי על פני הבד הגדול בחופש פתוח אבל בו בזמן גם בפיקוח צמוד ﬠל
איזונם בעימותי השטחים, בתזזית חללים מלאים וחלליּם ריּקים, בנבעים דרשנים ובּצבﬠים חולמניים, שגּם כשהם עושים לפﬠמיּם איזה מעמד סורר ביותר, תמיד נפּתח בהם אי שם בתוך האפלה, או בתוך האיום המתגבב בפיּנה, גם פתח אור בלתי מוכחש, שנותן לתמונה את מבט התקווה ואת החמלה שקשה בלﬠדיה.

יזהר סמילנסקי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s